P-gubben

Okej, idag har jag tänkt på en sak. Det handlar om P-gubben, lipgubben. Den berömda :P som alla använder. Även jag. Jag undrar vad tanken var när MSN-snubbarna satt och kom på smileysarna till MSN Messenger. En gubbe som lipar. Visst. Men dom trodde nog knappast att den skulle slå igenom såpass sort som den faktiskt har gjort.

Ja, håll med mej om att det är konstigt att den används såpass mycket. För - jagmenar - vem sjutton ställer sig o lipar i verkliga livet när man har en konversation?! När man tänker närmare på det så är det väldigt konstigt. Det måste ju nästan vara den gubbe man använder mest när man skriver. Men - vad betyder den egentligen? Själv använder jag den nästan som ett "haha" - ett svagt "haha" som inte tolkas rätt om man skriver just "haha". Men - varför gör man då inte en glad gubbe? En :)? Nej, för den symboliserar ju ändå lite mer nån slags nöjd känsla än ett milt "haha".

Lipgubben. Den är konstig. Den betyder ingenting. Men ändå så är den så himla vanlig. Väldigt underligt. Det är nästan så att jag känner att jag måste börja lipa när jag står och pratar med folk på riktigt för att den ska få en innebörd. Fast då skulle ju folk tro att det fattades nåt i mitt hjärnkontor. På internet dock, där är den helt oumbärlig och fullt normal. Nästan en standard. Skulle den inte finnas skulle man nästan få lite panik för att man inte visste vilken gubbe man skulle ta, för det finns ingen annan som passar för just den milda "haha"-känslan. Sån panik som man får när man sitter vid någon annans dator och dom egeninlagda smileysarna inte finns. Man måste liksom hitta en substitut-smiley som inte alls fyller den funktion den ska. Själv är jag väldigt svag för min ;O - som blir en gubbe som både lipar och rullar med ögonen. Den är nästan ännu konstigare än den vanliga lipgubben - men ack så oumbärlig. Ja, dethär känns som en hel vetskap. Jag skulle kunna dividera och fundera i timmar om dethär, men jag känner dock att jag måste lämna detta bakom mig nu och återgå till tvätten.

Det är sånna här onödiga saker jag går och funderar på om dagarna. Men en liten poäng har jag faktiskt. Inte sant?

Kommentarer
Postat av: Johanna

Vilket jävla inlägg ;P (Där kom en gubbe)

Men du har helt klart en poäng !

2008-10-20 @ 17:52:40
URL: http://johannateresia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0