Vännäs

Nu sitter jag och tittar på Svt24. Uppdrag granskning - Den sista vilan. Det handlar om en kyrka, som ligger i Vännäs och hur de hanterar begravningar - eller ja, själva nedsättningen av kistan. Dom krossar kistan med grävskopan innan dom tar på jorden. "För att det ska bli mindre sättningar". Det är ju vaktmästarna som har hand om det, och enligt en styrelse så visste dom inget om det. En kyrkoherde däremot erkänner att hon visste om det, men sedan förnekade hon det och hävdade istället att det var en engångsföreteelse.

Uppdrag granskning ringde runt till olika vaktmästare och utgav sig för att vara vaktmästare som ville ha tips på hur man undvek sättningar vid just en kistnedsättning. Det var förvånansvärt många som gav just det tipset - att man skulle krossa kistlocket med grävskopan. Är det så vi vill ha det? Tre uppringda vaktmästare från Hälsingland gav liknande tips, fast att man skulle hälla jättemycket vatten på jorden så att den skulle bli tung så att hela kistan gick sönder. Sammanlagt har åtta vaktmästare gett liknande tips och sagt att "man alltid gjort så". Det vore ju lite spännade (eller kanske inte?) att veta vilka kyrkor i Hälsingland som sysslar med detta.

Det jag inte förstår är hur, vilken människa som helst - vaktmästare som kyrkoherde eller vad som helst - man kan krossa kistan medvetet innan man häller på jorden. Hur kan man göra så mot någon som troligen avlidit relativt nyligen? Jag förstår verkligen inte, nej jag gör inte det. Enbart för att man är lat också, för att "det inte ska bli sättningar" som man sedan måste fylla på. Bra argument, vaktis.

Helt sjukt, och fruktansvärt upprörande. Jag blir riktigt ställd när jag hör sånt här. Hur? Jag förstår inte hur man kan göra något liknande alltså. Skulle jag få reda på att en släkting till mig blivit "mosad", skulle jag nästan inte tveka för att mosa den som gjort det. Inte riktigt så kanske det är, men nästan. Som sagt, detta är sjukt upprörande.

Det verkar dock inte bara finnas bovar i dramat. Styrelsen i Vännäs jag nämnde innan polisanmälde händelsen. Den förra kyrkoherden i Vännäs - Örjan, någonting - grät när han fick se filmen. Där har vi värdiga människor som lärt sig vad respekt är.

Herregud!

Kommentarer
Postat av: Anna

Ja, det är helt sjukt hur man kan göra så! Man skulle bra gärna vilja veta vilka kyrkor häromkring som sysslar med detta...

2008-05-13 @ 13:55:04
URL: http://annaanilsson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0