Betyg?

Det finns väldigt många som säger att ett prov gick dåligt då det bara stod ett kladdat vg i slutet av arbetet. Gott folk, nöj er med det ni har istället för att våndas över det ni inte har. Vg är ett bra betyg. Ställ inte så fruktansvärt höga krav på er själv. Jag vet att det är svårt, jag har faktiskt också varit lite utav ett mvg-barn (även förr kallat KF-are. Haha) - tro det eller ej. Men nu på senare dagar har jag förstått hur lönlöst det är att ställa så höga krav på sig själv. Man gör det man orkar helt enkelt. Vad mer kan man begära av sig själv?

Jag säger bara att det är synd hur höga krav folk ställer på sig själva. Även hur folk jämför sig med andra - jämt och ständigt. I såväl skolan, som kroppsligt, som ja - allt. Det är lite synd. Man ska vara glad för det man har istället för att sörja det man inte har.

Och nu kanske ni tänker, att hon är bra avundsjuk, dendär Elin. Ja, det kan hända - men jag missunnar er inte era betyg. Verkligen inte. Mest avundjuk är jag nog på orken att plugga. Och ja, jag har ett mvg. Nej, det är inte mycket - men jag är glad. Jag är nöjd. Jag är stolt över att jag har minst g i alla ämnen. Jag är glad att alla mina streck är borta, jag är glad att kommer att gå ut med ett slutbetyg istället för ett samlat betygsdokument - som det såg ut som för två år sedan.

Det är klart att man måste kämpa på om man har höga ambitioner med sitt liv. Men det är inte hela världen om det inte skulle fungera som man vill på första försöket, ni dör inte. Vi tackar Gud för Komvux.

Amen.

Kommentarer
Postat av: Marie

Hejja Elin!! Jag tar inte åt mig fast jag borde :p Haha. Men hoppas andra förstår hur du tänker! ;) (Tänker du lika som mig D1?) DoubleCouple ffs!

2008-05-20 @ 09:35:28
Postat av: Jyothi

Jag tycker det där är väldigt individuellt men många tyvärr jämför sig med andra och verkar inte förstå att G är bra, det visar ju faktiskt på att man klarat sitt moment. VG-MVG är bara sånna där finnesser som visar på att man kan klara svårare moment. G för mig är jävligt bra och jag tycker du har gjort ett jävla bra ryck! Det ska du ha stort credd för!

2008-05-20 @ 13:56:21
URL: http://rosaeufori.blogg.se
Postat av: Cärow

Just ja, KF-arna ;D

Bra skrivit Elin, o det handlar ju om vad man ställer för krav och vad de kraven ska räcka till sedan :) Induviduellt.

2008-05-20 @ 15:31:07
URL: http://airolin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0